N-am auzit ce s-a-ntamplat cu grâul

Bip-bip-bip telefonul. Raspund. Rau fac. „Domnule Dragos, sunt Ciupel Zgandarescu, de la firma de investitii financiare Luati-as Banii.” (fara pauza) „Domnule Dragos, am o informatie vitala pentru dumneavoastra” „Bine” zic, indepartand putin telefonul de ureche. Nu suficient. „Domnule Dragos, ati auzit ce s-a-ntamplat cu graul?” „Nu, multumesc!” zic, apasand dexter butonul rosu.

Trec doua luni. Bip-bip din nou. Raspund. Rau fac. „Domnule Dragos, sunt Ciupel Zgandarescu, de la firma de investitii financiare Luati-as Banii.” (fara pauza) „Domnule Dragos, am vorbit acum doua luni si v-am promis c-am sa revin cand o sa am ceva important pentru dumneavoastra” „Nu-mi amintesc” zic, indepartand putin telefonul de ureche. Nu suficient. „Domnule Dragos, ati auzit ce s-a-ntamplat cu argintul?” „Nu, multumesc!” zic, apasand si mai dexter butonul rosu.

Ciupel nu-i singurul care m-a ajutat sa-mi exersez dexteritatea. M-a mai sunat, e drept, de inca doua ori, odata sa ma-ntrebe de benzina, alta data de bancile italiene. Am mai primit, intre timp, si alte telefoane. Mi-a propus cineva sa-mi faca un survey despre consumul de apa potabila. Altcineva m-a intrebat cum stau cu sanatatea, si mai ales daca am probleme cu glicemia. Cineva m-a mustruluit, asta vara (si-am aflat ca nu doar pe mine) ca nu m-am dus in weekend la mare. Am fost odata tras de limba sa marturisesc de cand n-am mai avut o mare bucurie, iar alta data sfatuit, fiindc-am raspuns dregandu-mi vocea, sa ma las iute de fumat. Am fost, in fine, rugat sa confirm telefonic ca-n CNP-ul meu apare cifra 7. Si, ce sa vezi, chiar aparea J

Am condus, pe la inceput de cariera, un Call Center. Am facut multa vanzare de tip „order getting” iar conceptul de telemarketing nu l-am aflat de la televizor. Cunosc, de aceea, bine teoria care spune ca in deschiderea convorbirii de vanzare trebuie sa ai un „hook” sau un „catch” De acord si cu nevoia de a te diferentia pe piata din ce in ce mai competitiva. Dar diferentierea asta in deschidere ar fi bine sa tina seama (in primul rand) de specificul pietei careia i se adreseaza..

Stiu, e usor si mult mai ieftin sa importam, la gramada, discursuri si tehnici de vanzare „off the shelf” dintr-o economie si o societate mult diferite de-ale noastre, anume de peste ocean. Dar cred ca aceste americanisme, adoptate fara discernamant si adaptate neinspirat, se pot foarte usor transforma in americomisme sau, cel mult, in americronisme. Si asta pentru ca, fara a fi neaparat un semn de inapoiere, publicul nostru primeste mult mai rezervat si circumspect aceste abordari uneori prea invazive. N-a trecut inca suficient de mult timp din vremea cand vorbeam in soapta si inchideam repede usa dupa noi, sa nu vada vecinul ce-avem in sacosa. Un alt motiv ar fi legat de maniera in care ne sunt livrate aceste mesaje. Poate ca cei care ne suna au urmarit, la traininguri sau instructaje, filmulete cu versiunile originale si-ncearca apoi sa ne reproduca noua, la telefon, nu numai textul, tradus mot-a-mot, dar si intonatia si-accentul de Illinois (am ales unul cat mai neutru), mulate, precum pijamaua pe veioza, pe dulcele nostru grai romanesc.

Sa nu cumva sa-mi interpretati pledoaria drept una conservator-nationalista. Gasesc multa valoare in civilizatia si cultura de business anglo-saxona. Si in supletea si precizia limbii lor. De fapt, numai in textul asta am folosit 12 termeni importati de la ei (nu, „bip” si „dexter” nu se pun, vedeti ca mai sunt doi mai jos).

Dar cred ca un „opening statement” eficace trebuie, asa cum ii spune si numele, sa deschida discutia, si nu s-o inchida. Altfel, oricat ar fi de iscusit agentul care-l turuie, el nu va reusi in veci sa-si vanda serviciile de brokeraj, apa imbuteliata, abonamentele medicale, cardurile bancare, pe cele de discount, asigurarile de viata sau cartile pe teme de „dezvoltare personala”. Se va lovi, cel mai frecvent, de gestul nostru dexter de a inchide telefonul. Si e pacat, fiindca eu, unul, prefer din ce in ce mai mult sa nu-mi cheltuiesc timp si neuroni prin magazine, fie ele chiar si virtuale, si salut vanzatorul care vine in intampinarea nevoilor mele. Dar, mai Ciupele, sa stii ca n-am auzit ce s-a-ntamplat cu graul, si nici nu ma intereseaza!

 

Comenteaza

Your email address will not be published. Required fields are marked *