Limba de business

„Face-ţi o treabă excelentă!” ne lăuda recent cineva într-o postare pe facebook. „Face-mmmm ce putem, mulţumim!” a fost tentată colega mea să-i răspundă, motivând cei patru de m prin faptul că suntem patru membri în echipă şi fiecare contribuie în mod egal. Am cenzurat publicarea amabilei înţepături, doar pentru a face loc uneia mai vioaie, scrisă de un alt comentator. Ne-am abţinut să facem corecţia, şi nu dintr-o politeţe de marketing. Ca să ajung la adevăratul motiv trebuie s-o iau mai pe la Caracal.

Îmi explica odinioară cineva, didactic, că există două categorii de greşeli de ortografie – greşeli din neatenţie şi greşeli din necunoaştere. Iar primele, chipurile, sunt ceva mai scuzabile decât cele din urmă. Nu-s de acord. Pentru că, dacă scuzabilitatea ar fi criteriul, a doua categorie ar avea, la randul ei, subcategorii mai mult sau mai puţin scuzabile: necunoaştere fiindcă nu te-au dat ai tăi la şcoală, necunoaştere fiindcă profesorul te-a învăţat prost, necunoaştere c-ai fost leneş sau chiulangiu, etc. Cred că singura categorisire cât de cât justificată a greşelilor de ortografie este în funcţie de gradul în care ele afectează acurateţea transmiterii mesajului. Concret, paturi în loc de pături e gravă, daţi în loc de dă-ţi e asa şi-aşa, nam în loc de n-am e neglijabilă. Ho! Lingviştilor (cei doi care-mi veţi citi articolul), preţioşilor şi pretenţioşilor, nu săriţi pe mine! Şi eu miaşmi-aş dori o lume cu contracte comerciale, articole pe bloguri, mesaje pe burtiere la TV şi postări pe facebook ortografiate corect, doar că pledoaria mea e una nuanţată. Şcoala, educaţia, rămân în continuare uneltele importante, dar cred că, în paralel, ar trebui să ne optimizăm limba şi limbajul. Să scăpăm de forme fără fond, să eliminăm cratimele, apostroafele şi prepoziţiile redundante (da, să ne apăsăm academicienii până va fi corect „cadourile care leam dat” şi nu „cadourile pe care le-am dat”; e oare aici vreun echivoc semantic?). Se cheamă evoluţie!

Limba nu e, nu trebuie să fie un ornament, o stucatură pe tavan în jurul lustrei, ci un mijloc simplu, suplu, eficient de comunicare. Iar asta o va face, deloc surprinzător, deopotrivă de versatilă pentru un referat ştiinţific, un banc savuros sau o poezie.

Limba engleză s-a impus pe glob nu doar pentru că englezii au fost buni corăbieri sau pentru că americanii au mai multe rachete balistice, ci şi pentru că limba lor e una foarte eficientă, flexibilă, cu o structură gramaticală simplă şi uşor de învăţat. Iar Shakespeare, Byron sau Mark Twain au găsit în ea tot ce le trebuie pentru a se exprima, chiar dacă au făcut-o în alt mod decât George Bush sau Donald Trump.

„You do a great job!” ne-ar fi spus, într-o engleză aproximativă, comentatorul de pe facebook. Sigur, ar fi putut scrie şi „You do yourselves a great job!” dar, in acest caz, ne-ar fi fost clar că opinia dumisale despre prestaţia noastră n-ar fi fost una onorantă. Această claritate, această lipsă de echivoc nu-i nicăieri mai importantă şi necesară ca în limbajul de business care, aţi remarcat, desigur, abundă în termeni în limba engleză – mulţi dintre ei asimilaţi cu succes, alţii utilizaţi prost sau în exces, dar asta-i deja o altă cutie a Pandorei.

Acesta e motivul pentru care vorbesc cursanţilor mei despre „Cost of Goods Sold” şi nu despre „Cheltuieli de exploatare”, despre „Plant, Property & Equipment” şi nu despre „Imobilizări corporale”, dar prefer să spun „Etapă” şi nu „Major Milestone” sau „gestionare” şi nu „menegiuire”. Îmi e, în acest fel, mult mai uşor să apelez la bunul lor simţ de business ca să-i ajut să înţeleagă, spre exemplu, că marja nu-i totuna cu adaosul comercial şi că acesta din urmă e, de fapt, un nonsens economic.

Acesta e, în fine, motivul pentru care n-am corectat postarea amicului nostru. Am înţeles mesajul şi-i mulţumim!

Cu un limbaj clar şi eficient ne străduim, Marius şi cu mine, să transmitem principii sănătoase de business participanţilor la miniMBA-ul BusinessDrive, a cărei a V-a ediţie open va avea loc între 17-21 Februarie. Interesaţi? Detalii pe site Curioşi? Faceţi o treabă excelentă şi veniţi joi, 30 ianuarie la workshopul-demo „The Big Picture” organizat împreună cu prietenii noştri.

Sursa foto: acupuncturewise.com

Comenteaza

Your email address will not be published. Required fields are marked *