Nu eliberăm reţete!

Despre vânzări în general şi prin telefon, în special, am mai tot scris. Subiectul mi-a fost readus în atenţie de o scurtă întâmplare, petrecută şi postată ieri pe facebook: „Bună ziua” îmi zice o voce la telefon. „Doina Popa din partea companiei La Fântana” se prezintă imediat. „Suntem lideri de piaţă în domeniul aprovizionării cu apă” continuă fără să-mi dea răgaz să-i răspund la salut. „A, da?” am timp să mă mir. „Eu credeam că noi suntem” adaug. „Păi de la ce firmă sunteti?” mă întreabă curioasă. „De la Apanova” mint cu nonşalanţă şi închid.

„Ce nu ţi-a plăcut, poate învăţăm şi noi ceva?”  m-a întrebat un stimabil comentator pe facebook, stimulându-mă să fac recurs la teorie şi să readuc în atenţie clasicii „paşi ai vânzării”. De fapt, multe nu mi-au plăcut la acea scurtă conversaţie telefonică ce se dorea a fi „de vânzare”, dar m-aş încumeta acum să privesc întâmplarea dintr-o altă perspectivă.
De ce făcea (şi mai face, desigur, că doar n-o fi citit postarea mea ieri) domnişoara (după voce) Doina Popa această introducere telefonică? Foarte probabil, pentru că cineva i-a spus s-o facă. Nu ştiu ce libertate de expresie are dumneaei la muncă, nici n-am apucat, din cele trei replici, să-i estimez coeficientul de inteligenţă sau experienţa profesională, dar sunt convins că se bazează, atunci când îşi execută norma zilnică de apeluri, pe un script scris sau memorat, care i-a fost înşurubat în cortex la „instructaj” drept „reţetă” sau „metodologie de vânzare”. Mai sunt convins că a primit, parte din pachet, şi câteva replici alternative sau variante de răspuns la întrebări încuietoare. Nu ştiu dacă sunt bune sau rele. De bună seamă că am dus discuţia într-o zonă neacoperită de script, iar rezultatul n-a fost cel aşteptat de Doina.

O bubă mare, cred eu, nu e doar scriptul în sine (incorect, inadecvat, incomplet sau recitat prost), nici lipsa de pricepere a celei care-l foloseşte, ci şi faptul că i-a fost înmânat într-un ambalaj pe-a cărui panglică scria „Reţetă Universală” iar cartea poştală inclusă avea filigran, trei ştampile şi patru poze cu afacerişti de succes cu danturile impecabile la vedere.
Astfel de ornamente abundă, observ, de câţiva ani incoace, în ambalajul multor programe educaţionale şi de dezvoltare personală. „10 sisteme la cheie, cu metodologie completă, pentru consolidarea strategică a afacerii tale”; „Succes financiar garantat în cinci paşi simpli”; „Drumul spre primul milion în şase paşi simpli” (de un autor mai riguros, probabil, decât precedentul 🙂 )  „Cum să devii fericit în 90 de zile”; „30 de căi concrete pentru dezvoltarea business-ului tău”; „Vrei cash-flow pozitiv şi trei copii? Detalii pe e-mail”; „Reţeta de succes a afacerii tale dezvăluită doar la acest seminar!” etc., etc. Oamenii şi-au făcut lecţiile: „complet”, „concret”, „garantat”, „simplu” şi … „cheie” sunt cuvinte-cheie, iar textele abundă de numerale, pentru un plus de credibilitate.

Acum, ambalatorii ăştia sunt rareori muritori de foame (mulţi, foarte dimpotrivă!), iar asta înseamnă că ei vând cuiva. Cui? Vouă. Mai exact, acelora dintre voi care v-aţi săturat să puneţi întrebări, să faceţi socoteli sau să umblaţi în dulapul cu creativitate şi vă doriţi, mură-n gură, reţete universale, în speranţa că măcar o parte or fi bune şi pentru voi. Iar dacă nu se aplică, nu-i nimic, tocmai a apărut pe piaţă alta nouă, mai bagi un ban, mai tragi o dată!

„Nu există boli, există pacienţi” ne spun frecvent medicii care-au fost atenţi la curs, în facultate. Iar cei care chiar cred asta, ajung (pri)mari – nu, nu la primărie, la medicină! Ei ştiu că pacienţii se vindecă fiecare în ritmul şi în felul lui, iar priceperea medicului nu ţine loc nici de foarfeci, nici de medicamente, nici de zestrea genetică sau, mai ales, de voinţa pacientului.
Mă încăpăţânez să spun asta „pacienţilor” mei, la cursuri sau în proiectele de consultanţă. Nu dăm scripturi de vânzare şi nu eliberăm reţete de business. Ce facem aici şi în alte locuri e cu totul altceva…

One thought on “Nu eliberăm reţete!

  1. Anonymous says:

    Dinozauri in era digitala……..

    Interesant raspunsul …..
    Probabil ca daca as fi auzit la telefon de Apa Nova si eu m-as fi speriat si as fi inchis….In fond sunt iremediabili, nu exista solutie pentru acea companie. Sa le vorbesti de apa curata, e ca si cum i-ai vorbi dracului de tamaie. (Cei care au centrale de apartament – cu filtre – stiu cu siguranta ce fel de apa circula prin reteau acestei firme).

    Ceea ce nu ma surprinde, este aroganta de care inca dau dovada asa zisi experti de vanzari din Romania (care au facut ei cindva vanzari cu nemiluita – e meritul lor, sa nu cumva sa indrazniti sa ii contraziceti – nicidecum al pietei care gonea ca nebuna in sus). Satui sa mai faca efectiv vanzari (si sa-si demonstreze practic calitatiile de care sunt mandri pana la prostie, pardon orgoliu), acestia prefera sa “dea consultanta”, citind niste scripturi prafuite (cu intonatie, dupa ce au stat zile intregi sa le invete, cum e vorba aia din targ = CA PAPAGALII, inclusiv in timp ce mergeau cu masina catre prezentarea glorioasa).

    Cu o mapa plina de slide-uri, vin ei si te invata cum trebuie sa faci vanzari, fara sa le curga firimiturile din gura.

    Inclusiv in fata unui amarate de femei, trebuie sa isi arate superioritatea, madrii de aroganta facuta…..ptiu neaparat ce trebuie publicata pe site (“i-am inchis proastei aleia telefonul in nas, fara la revedere – ce dreacului doar nu suntem din aceeasi casta sociala”).

    Dar oare ce a realizat omul de vanzari “de la Apa Nova” in viata lui de expert?!

    O multime de slide-uri…despre vanzari, despre finante….negociere, abiliati manageriale…..etc. numiti voi domeniul si ei sunt EXPERTI. Au facut vanzari, au facut si profit, au redus si costurile, la sange – al altora desigur, ca al lor este albastru si sta la suprafata ca uleiul – desigur in vremuri imemoriale cind inca mai traiau dinozaurii).

    Oare chiar credeti ca un om, care trateaza semenii (chiar si inferiori lui ca pregatire) cu o asemenea aroganta si scarba, chiar a facut VANZARI?
    Chiar credeti ca omul asta se poate apropia de oameni (un vanzator ar trebui sa aiba aceasta calitate)?
    Chiar credeti ca aveti ce invata de la un asemenea “om”??? despre vanzari, despre viata (probabil nimic interesant – in afara unor slide-uri nu a creat prea multe…asta desi este expert in vanzari, si alte domenii).

    Lasati creativitatea, lasati epoca digitala, lasati viitorul………..puneti mana si invatati din scriptele obosite ale omului de la “Apa Nova”……………,studiati dinozauri si modul lor de a se apropia de oamenii (le rupeau capu)………….

    Multumim de articol, “omule” de la “Apa Nova”.

Comenteaza

Your email address will not be published. Required fields are marked *